tisdag 6 oktober 2009

Multiplikationsmaskinen Multo rockar loss

Malmöbandet Rag-and-bone, med Örkelljungasonen Mats Nilsson i spetsen, har använt en gammal informationsfilm från Multo i en video. Multo var ett dotterbolag till Addo och hade sitt säte i den nordvästskånska metropolen. Där tillverkades räknesnurror.

Under den fantastiska hemsidan Swedish Typewriter Page - Webbsidan för skrivmaskinens vänner finns utförlig information om Multo, Addo och alla de räknemaskiner som tillverkades på företagen. Fina bilder!

I videon skymtar man Addos klassiker Addo-X, som genom åren tillverkades i flera modeller - bland annat i blåmetallic under 50-talet - varav den här till vänster blev den sista.

På Kungliga Biblioteket finns digitaliserad reklam för Addos allra första räknemaskin. "Det är slöseri att använda hjärnkraft, när man kan använda maskinkraft" - ett förnuftigt argument i modernitetens anda.

Och till slut, i en historik över Sjöalts IF, kan man läsa att bandylaget Multo Örkelljunga vann en korpbandyturnering med 12 anmälda lag 1970.

Addo bildades för övrigt 1918 av kusinerna Hugo Agrell och Oscar Printz.

Addo betyder förstås "jag adderar" på latin. Enligt legenden var det Hugo Agrells hustru som kläckte namnet.

3 kommentarer:

  1. Jag måste höra med Addo/Sorgenfrispecialsten om jag är ute och turnerar när det jag tänker på som Addofabriken är den stora anläggningen i tegel mellan industrispåret öster om kv addo och järnvägen. Varför ingår inte det i området Norra Sorgenfri? Någon som vet? Känns för mig som en naturlig del området. Dessa underbara maskiner får barndomen tillbaka. Far lånade hem en räknemaskin med sitt rasslande ljud när konsumkvittona årligen skulle räknas.

    SvaraRadera
  2. Olga: visst är det fina grejer! Johan: den stora anläggning du tänker på bör vara den enda byggnaden i Kvarteret Tangenten, som har sin speciella form eftersom det - som du påpekar - befinner sig mellan stickspåret och Kontinentalbanan. Addo köpte marken och fördubblade med den nya fabriken sin produktionsyta. Kvarteret ingår i Norra Sorgenfri och kommer säkert också att få en detaljplan vad det lider. Hur det kommer att gå med byggnaden är väl i dagsläget oklart. Jag tror inte man kan bygga bostäder så nära järnvägen, men jag har en känsla av att lokalerna är svåruthyrda. Har för mig att jag läst nånstans att det kan bli ett parkeringshus här, men jag kan ha drömt detta.

    SvaraRadera